81937025_475908986441874_7800242727928463360_n

Be scout now

Stiftet i 1912

Alfhild Bjørneby

1.Fredrikstad speidergruppe ble stiftet i 1912 av Alfhild Bjørneby. Hun hadde lese en rekke artikler i Fredriksstad Dagblad om Lord Baden-Powells «Scouting for boys» og speiderarbeidet, og ble begestret for speiderarbeidet da hun besøkte England. På det da nedlagte fortets voller like utenfor hjemmet i Fergestedsveien hadde guttene et utmerket leke- og øvelsesområde. Hun hadde med 12 gutter i Ørnepatruljen.

Hele gruppas historie fram til i dag kan du lese i Speiderhistorisk Leksion.

Ørn og tørn – leirhistorisk glimt

I Fredriksstad Blad i 1979 kunne en lese at i Rold Skov ville det bli holdt speiderleir som skulle «tilgodese mange interesser: Bl. a. folkevisedans, makramé, førstehjelp, knuter, idrett og wood-craft». Innholdet i leirprogrammet har kanskje endret seg noe, men siden stiftelsen av 1. Fredrikstad guttetropp i 1912 har selve leirrutinene endret seg lite. Også leirstedet, som det nevnes her i leirheftet, er tradisjon for gruppa. En viktig forskjell er det: I 1979 var det arrangert «samleir» i Rold Skov: «tre piketropper og en guttetropp».

I dag trengs det ikke «samleir» for å samle gutter og jenter på leir: 1. Fredrikstad er ikke lenger bare for gutter. Gruppa har selvsagt stått overfor mange andre endringer siden 1912. En av de første store endringene skjedde i 1925. Etter sigende skal en av de aller første speideraktivitetene i Fredrikstad ha funnet sted i hagen til byfogden, Ludvig Dahl, i 1910. Men et annet samtidig initiativ, fra Alfhild Bjørnebye, kuppet navnet «1. Fredrikstad» ved innmeldelsen til NSF i 1912, og dermed ble gruppa fra byfogdens hage hetende 2. Fredrikstad. I 1925 ble gruppene imidlertid slått sammen, og navnet 1. Fredrikstad ble beholdt. Det sies at byfogd Dahls mest berømte bok, «Vi overlever døden» fra 1934, er en referanse til denne hendelsen.

Byfogd Dahl, som samme år druknet på Hankø, der 1. Fredrikstad årlig har sin utflukt, er en av dem som trosset det alvorlige forbudet om ikke å bade alene. Nå skal det sies at han sannsynligvis ikke var helt alene, for datteren, hvis talent for åndemaning utgjorde en bigeskjeft for byfogden, ble anklaget for å ha myrdet sin far. Dermed er det på sin plass å legge til et korollar for påbudet om «bad aldri alene»: bad aldri med noen som har et motiv for å kverke deg.

Teksten ble skrevet av Henrik Mathiesen til leirheftet for troppen sommerleir i Rold Skov 2018.