Flokken starter opp igjen!

12 mai, 2020 av Hans Jacob Sandberg

Det har nå gått mange uker siden 9. mars som var forrige gang vi hadde speidermøte. Helgen 14-15. mars skulle vi overnatte ute i Torsnes, men det ble det første av mange speiderarrangementer som ble avlyst grunnet spredning av Korona- viruset. Det aller meste av fritidsaktiviteter har siden mars blitt satt på vent, men vi ser nå at myndighetene igjen åpner opp for at vi kan møtes. Norges speiderforbund som vi er en del av har også laget retningslinjer hvordan aktiviteter kan gjennomføres.

Møter frem til sommeren

Flokken i 1. Fredrikstad ønsker derfor å starte opp igjen med møter mandag 18. mai klokken 18 ved Stjernehallen. Vi skal da lage oss fiskestenger (ta med egen kniv) og prøve fiskelykken i 2. dam! Vi vil evaluere møtet i etterkant, men legger opp til at vi frem mot sommeren gjennomfører utemøter annenhver mandag. Det vil si at vi møtes 18. mai, 1. juni og 15. juni før vi tar sommerferie. Se for øvrig oppdatert semesterplan (link).

I gjennomføringene av møtene så vi vi legge stor vekt på å følge reglene for smittevern og vi skal stille med et tilstrekkelig antall ledere for å bidra til det. Her er noen enkle regler som vi vil følge:

• Frisk og rask. Dersom du har symptomer på Covid-19 må du holde deg hjemme!
  • Møtene gjennomføres ute og det skal være minst 1 meter avstand mellom speiderne
  • Det vil bli påmelding i forkant av møtet. Slik kan vi planlegge gjennomføring av møtet og sikre tilstrekkelig antall ledere
  • Størrelsen på gruppen skal ikke være større enn FHIs anbefalinger
  • Grundig håndvask før du kommer på møte og når du kommer hjem etter møtet

Vi har full forståelse for at enkelte nå av ulike årsaker ikke kan delta på speidermøtene. Barna er allikevel fullverdige medlemmer av speidergruppa og vi vil holde kontakten med de det gjelder slik at vi igjen kan møtes når tiden er inne for det.

Sommerleiren

Vi har dessverre måttet besluttet at sommerleiren i Sparreviken i Sverige i juni avlyses. Slik situasjonen ser ut i dag er det mye som tyder på at det ikke ville vært mulig å gjennomføre denne leiren. Både fordi det nok vil gå en stund før større grupper bør samles, og fordi leiren holdes i et annet land.

Heldigvis har vi også planlagt en leir i august. Leiren holdes etter planen på Sandaa ved Vannsjø 31. juli til 9. august og det er en felles leir for Troppen og Flokken. Det blir en uke full av tradisjonelt leirliv blandet med nye kule aktiviteter, og en god mulighet til å treffe nye speidervenner. Flokken deltar på leiren fra 1. til 3. august.

Ingen vet ennå hvordan korona-viruset påvirker oss i sommer. Selv om vi håper på det beste, og tenker at speiderleir er akkurat det vi trenger etter mange uker hjemme, kan det hende at det ikke blir mulig å samles til leir i august heller. Vi vil følge nøye med på råd og retningslinjer og har bestemt at vi skal ta en endelig avgjørelse om leiren i august kan gjennomføres senest 1. juni.

Mange er nok litt usikre på ferieplaner for sommeren i år. Dere kan derfor melde dere på leir på Sandaa i august uten noen forhåndsinnbetaling (hele betalingen gjøres etter 1. juni. Pris blir ca. 500 kroner pr speider i flokken). Påmelding ved å sende en epost til Nils Henrik (nhb.hansen@gmail.com)